Muzik R&B, di kampung mungkin tidak ada
peminat genre muzik ini, kerana ia lebih dikaitkan dengan urban atau
persekitaran bandar dimana penduduknya ramai yang suka mendengar muzik
dari luar negara atau kebaratan. Penduduk bandar lebih bersifat terbuka
kepada pengaruh & penerimaan element luar negara.
R&B
sendiri lahir dibandar-bandar besar Amerika pada tahun 1950an &
60an. Ia menjadi asas kepada muzik pop yang kemudian tersebar keseluruh
dunia melalui penjualan rekod, kaset & CD penyanyi pop Amerika.
Muzik-muzik Amerika yang terjual di negara kita menjadi ikut-ikutan
remaja & orang tempatan. Kalau ada peminat genre muzik R&B maka
orang tempatan mungkin boleh menerima penyanyi R&B tempatan yang
menyanyi dalam bahasa tempatan seperti Melayu atau Cina mahupun
bahasa-bahasa lain. Sedikit element baru dari luar mungkin dapat mencuit
hati pendengar tempatan.
Mereka
ini menjadikan muzik R&B Amerika sebagai panduan & inspirasi
kepada rakaman muzik mereka. Bukan di negara kita sahaja malah di
Indonesia, Singapura, Filipina, Thailand, Hong kong, Jepun atau boleh
dikatakan di seluruh dunia menerima & mendengar genre muzik R&B.
Terdapat banyak penyanyi R&B di negara-negara tersebut yang
menyanyi dalam bahasa tempatan di negara mereka.
Sama
juga seperti genre muzik lain seperti Rock, Hip Hop & lain-lain
yang berasal dari barat. Muzik-muzik ini datang atau tersebar ke negara
kita juga melalui penjualan bahan media seperti majalah, rekod, kaset
& CD pada awalnya & internet pada hari ini. Sudah tentu genre
muzik dari barat tidak akan terdapat dinegara kita kalau tidak ada
peminat.
Sejak dari
terciptanya phonograph & radio dari tahun 1900 hingga 1940an, muzik
barat dibawa masuk melalui tayangan filem di panggung wayang &
rekod piring hitam. Penduduk bandar yang terdiri dari bangsa China,
India, Serani, Melayu & lain-lain kaum yang berpendidikan barat ada
yang memiliki pemain piring hitam & mendengar rakaman muzik dari
barat seperti jazz, classical & muzik latin untuk hiburan.. Radio
transistor SW (shortwave) juga menjadi media penyampai yang membolehkan
orang ramai mendengar kandungan berita & muzik siaran radio bukan
sahaja dari Radio Malaya pada masa itu tetapi juga boleh mendapat siaran
dari jauh sehingga ke Amerika. Muzik-muzik barat yang berkumandang di
corong pemain vinyl & radio perlahan-lahan meresap masuk menjadi
ilham & inspirasi kepada pemuzik tempatan dalam rakaman lagu-lagu
tempatan.
Tahun
50an demam Rock n Roll melanda dunia dan rantau Asia tenggara juga
tidak ketinggalan menerima Rock n Roll. Tidak kira anak-anak muda
Melayu, Cina, India atau suku kaum ramai yang meminati muzik genre baru
ini. Kita boleh mendengar pengaruh Rock n Roll dalam lagu P.Ramlee
‘Bunyi Gitar’.
Tahun
60an muzik The Beatles dan The Shadows pula menggantikan irama Rock n
Roll. Anak-anak muda dibandar mula menubuhkan kumpulan-kumpulan muzik
gitar rancak yang meniru rentak lagu & imej pemuzik dari barat itu.
Aanak-anak muda berbangsa Cina paling banyak mengikuti perkembangan
muzik The Beatles sebelum anak-anak Melayu. Pada akhir tahun-tahun
1960an pemuzik di barat sudah beralih kepada muzik lebih keras
berbanding remaja Malaysia yang masih meminati muzik ala Beatles.
Gabungan irama Melayu disamping muzik rancak barat itu maka timbul pula
irama Pop yeh-yeh di Malaysia & Singapura.
Seperti
yang kita tahu muzik Pop adalah muzik yang paling banyak peminat di
seluruh dunia tetapi terdapat banyak juga peminat muzik hard rock di
Malaysia pada tahun 1970an. Rentak Disco & Funk ialah muzik kepada
penduduk bandar. Banyak artis tempatan yang mengikuti perkembangan
muzik barat khususnya Amerika. Bagaimana pun untuk merakam keseluruhan
lagu-lagu mereka dalam versi 100% barat mungkin tidak dapat diterima
oleh citarasa orang tempatan, maka element atau unsur muzik-muzik
tempatan di masukkan. Muzik Pop melayu dimasukkan element barat seperti
rock, pop, r&b atau classical. Irama melayu dimainkan mengguna alat
muzik moden seperti drum, gitar, organ bersama orchestra & digabung
dengan sedikit element seperti rumba, salsa, jazz, samba, pop moden atau
rock.
Tahun
1980an pop melayu juga mula bertukar arah mengikut peredaran masa dan
trend muzik dari barat. Ada rakaman muzik mengguna peralatan muzik baru
seperti synthesizer. Muzik Rock baru yang melanda Amerika dan Eropah
juga mendapat ramai peminat baru di Malaysia. Tumbuh kumpulan pemuzik
rock tempatan yang menjadikan Rock barat sebagai panduan dan inpirasi
muzik mereka. Kamu boleh baca mengenainya di http://rockbaratdanmelayu.blogspot.com/
Oleh
kerana cita rasa orang Malaysia lebih kepada lagu berentak perlahan
maka lagu-lagu “slow rock” dari pemuzik rock ini adalah penyelamat
kepada industri rakaman muzik rock pada akhir 80an dan awal 90an sebelum
peminat muda baru beralih kepada muzik alternative barat. Akhir 90an
oleh kerana bosan mendengar lagu-lagu slow rock melayu yang berirama
melayu, maka generasi baru telah ditawan oleh muzik pop & rock dari
Indonesia yang lebih kreatif dimana unsur-unsur barat sangat ketara
dalam muzik mereka. Bahasa Indonesia yang mirip bahasa Melayu memudahkan
ia diterima oleh citarasa orang Malaysia.
Umum
nya kita semua tahu tanpa muzik dari barat kita mungkin tidak akan
dapat menikmati muzik moden dalam bahasa tempatan. Tidak mungkin ada
penyanyi R&B seperti Anuar Zain, Ruffedge atau R&B penyanyi
Indonesia kalau tidak ada rakaman muzik pemuzik R&B Amerika. Begitu
juga mungkin genre punk, ska, rock atau apa apa sahaja lah.
Dinegara-negara
Afrika sendiri muzik R&B juga hip hop moden Amerika juga mendapat
tempat di hati penduduk bandar-bandar besar di benua Afrika sedangkan
Afrika adalah tempat asal kepada orang Afrika-Amerika. Di benua Amerika
selatan muzik Amerika utara adalah panduan & trend kepada muzik pop
& Rock di sana. Di Hong kong muzik pop dan rock barat sudah lama
meresap kedalam industri rakaman mereka.
Begitu
juga di Jepun. Muzik Amerika seperti Pop dan Rock Amerika lah yang
mengubah perkembangan muzik moden di Eropah. Muzik pop dan rock masuk
dan diterima penduduk di negara-negara bekas blok komunis selepas
keruntuhan empayar Soviet Union. Di bandar Manila, Filipina orang
tempatan & kususnya orang berketurunan Eurasia (kacukan Sepanyol,
Eropah atau Amerika) muzik pop dan rock Amerika adalah pujaan mereka.
Di
negara-negara Arab, Afghanistan, Pakistan & India walaupun mereka
berpegang kuat kepada amalan & kebudayaan tradisional, tetapi
anak-anak muda mereka sudah boleh menerima muzik pop dan rock dari
barat.
Bukannya
nak suruh kamu memuja atau mengagungkan Amerika tetapi reality nya
adalah muzik Amerika dan Eropah tidak kira rock, pop, jazz, R&B atau
latin pop dan dominasi industri rakaman mereka lah yang mengubah muzik
moden seluruh dunia.
Muzik
yang betul-betul asli tulen negara kita ialah muzik tradisi turun
temurun yang diwarisi dari moyang kita seperti muzik melayu asli,
ghazal, joget, sumazau, dan bermacam lagi muzik juga tarian yang
dihasilkan oleh hasil kreativiti seni etnik-etnik di Malaysia dan juga
seluruh Asia Tenggara. Bagaimana pun ada satu ketika pada masa dulu
muzik asli kita pernah dipengaruhi oleh budaya dari India, Arab, China
& juga Eropah sepanjang zaman pelayaran pelayar dan pedagang yang
datang ke Asia tenggara mencari rempah juga hasil bumi.
Walau sebanyak mana muzik modern dari luar negara membanjiri dunia muzik tempatan, budaya muzik & tarian tradisional warisan berzaman nenek moyang kita jangan lah kita lupakan. Budaya warisan tradisi menunjukkan identiti jati diri kita. Budaya warisan tradisi kita menunjukkan siapa kita dan dari mana asal usul kita.
Walau sebanyak mana muzik modern dari luar negara membanjiri dunia muzik tempatan, budaya muzik & tarian tradisional warisan berzaman nenek moyang kita jangan lah kita lupakan. Budaya warisan tradisi menunjukkan identiti jati diri kita. Budaya warisan tradisi kita menunjukkan siapa kita dan dari mana asal usul kita.